مواجهه با آزبست در محيط هاي كاري
 

 

 

مواجهه با آزبست هوابرد

آزبست هوابرد می تواند در مجاورت معادن و محل آسیاب آزبست، تاسیسات سازندگان محصولات و مواد زاید آزبستی یافت شود.

اگر چه ممکن است ترازهای افزایش یافته در نزدیکی وسایل نقلیه، ساختمانها (در جاهایی که از محصولات آزبست استفاده شده است )، در اتومبیل ها و خانه های کارگران آزبست (توسط گرد و غباری آلوده شده اند که از محل کار بر روی لباس هایشان یا بدن و لوازم خود آورده اند) نیز یافت شوند.

ممکن است آزبست توسط افرادی نیز استنشاق شود که کف پوش و سقوف آزبستی را نصب می کنند یا کسانی که چنین مواد آزبستی را تعمیر می کنند (مانند ترمز و کلاچ اتومبیل ها، سیستم های لوله کشی و گرما ساز منازل).

موقعیت های احتمالی دیگر مواجهه با آزبست هوابرد می تواند شامل کاربرد در سطوح جاده ها (آزبست همراه با ماسه یا سنگ فرش مرطوب که با تراکم های بالای آزبست آلوده شده اند )، پودر تالک، نقاشی های ساختمانی آلوده شده به آزبست و سیگار های همراه با فیلتر های آزبست باشد.

مواجهه هوابرد با آزبست به اشکال ذیل صورت می گیرد :

مواجهه با هوای محیط:

 اکثر افراد در مکان های با غلظت بالای آزبست در هوا (به علت نزدیکی با ساختمان ها با صنایع ساخت آزبست،عملیات آسیاب آنها ونیز معادن ) زندگی می کنند. بیشتر افراد شاغل در صنایع تولید آزبست ویا تعمیر وسایل آن غالبا به صورت تمام وقت کار می کنند لذا هوای محیط بزرگترین منبع مواجهه جوی برای آلودگی در سطحی وسیع می گردد.

راجع به تراکم آزبست در هوا اطلاعات اندکی وجود دارد.مشاهداتی نیز که در دسترس هستند اکثرأ مبهم هستند.گاهی اوقات اطلاعات دررابطه با وزن آزبست درحجم هواگزارش میشوند وبعضی وقتها در رابطه باتراکم الیاف در حجم هوا. معمولأ تنها آزبست از نوع کریزوتایل اندازه گیری شده است.

 

آزبست حاصل از عملیات حفاری،آسیاب کردن و ساخت محصولات:

الیافت آزبست در طول عملیات حفاری وآسیاب رها میشوند.نوع دیگر پراکندگی ناشی از توده های کانی ومواد زائدی   می باشدکه در معرض مواجهه باد هستند وتوسط بولدوزر پراکنده می شوند.خشک کردن،ترکانیدن، ساییدن وسرند کردن سنگ معدن باعث آزاد سازی الیاف می شود. در این رابطه حجم زیادی از هوا برای تنفس در هنگام استخراج لازم است. (7 تا10 تن هوا برای هر تن از الیاف که تولید می شود )طی مدت زمانی که الیاف آزبست می توانند در هوا به طور معلق باقی بمانند،پتانسیل قابل توجهی برای انتشار ایجاد می شود.

بگ هوس ها (اتاقك هاي كيسه اي مخصوص گرفتن غبار)یک اندازه گیری و کنترل مهندسی دقیق می باشد که بر اساس انتقال هوای حاوی گرد وغبار در معادن و کارخانجات ساخت محصولات آزبست به کمک جریان هوای دمنده،عمل می کند.

تحقیقات نشان داده است که استفاده از بگهوس با فیلترهای ویژه و نیز هنگامی که طراحی به طور صحیح انجام شده باشد، برای الیاف با طول بزرگتر از 5/1 میکرومتر راندمان جمع آوری بیش از 99/99% دارد. اگر چه که کارآیی جمع آوری الیاف با طول کوچکتر از 5/1 میکرومتر نیز تقریبا 98% می باشد. از این رو معمولا تعداد کمی از الیاف کوچکتر وجود دارند که به طور قابل ملاحظه ای پس از عبور از میان بهترین سیستم و فیلتر با گوسس موجود نیز می توانند به جو رها شوند. الیافی که توسط تهویه و فیلترها جابه جا می گردند از در پروسس تولید بایستی به خارج کارخانه دفع شوند و در این صورت ممکن است باعث انتشاربه درون جو شوند.

مواجهه با محصولات ساخته شده از آزبست :

محصولات آزبست سيمان:

بیشتر آزبستی که به صورت ترکیب در محصولات وجود دارد به صورتی است که الیاف آزبست در آنها محصور هستند، (لوله ها و ورقه های سیمانی – آزبستی، کف پوشها، روپوشهای سقفی آزبست و محصولات اصطکاک زا) لذا این امر احتمال آلودگی را کاهش می دهد. با این حال با استفاده از مقدار انرژی کافی، الیاف ممکن است حتی از این محصولات ترکیبی نیز خارج شوند، لنت ترمز ماشین ها مثالی از این امر هستند.

به وضوح فرصت هایی برای مواجهه غیر صنعتی افراد در طول نصب، استفاده و تعمیر محصولات آزبست وجود دارد. به هر حال از آنجایی که محصولات زیادی وجود دارند که در آنها آزبست به کار رفته و یا از موادی هستند که ممکن است به آزبست آلوده شده باشند تقریبا برآورد مواجهه افراد برای هر نوع از محصولات غیر ممکن است. در ذیل اطلاعاتی برای مواد اصطکاک زا در وسایل نقلیه و اسپری های آزبستی ارائه شده اند.

 مواد اصطکاک­زا در وسایل نقلیه:

مواد اصطکاک­زا در لنت های ترمز و کلاچ وسایل نقلیه به طور متوسط شامل 50% تراکم وزنی از نوع کریزوتایل می باشند. از آنجایی که ترمزها و کلاچ ها معمولا قبل از اینکه کاملا کهنه و پوسیده شوند تعمیر می شوند لذا تمام آزبست موجوددراین وسایل در محیط آزاد نخواهد شد.

آزمایشات انجام شده بر روی لنت ترمزها نشان داده که تحت شرایط طبیعی مصرف، تغییر قابل توجهی درمیزان آزبست آن رخ می دهد و مشخص شده که بیشتر گرد و غبار جمع آوری شده از انحنای ترمزها، غیر فیبری بوده که به طور مشابه همراه با افت حرارتی در آزبست می باشد. پیشنهاد شده که درجه حرارت در نقاط مواجهه لنت ترمز و انحنای آنها واقعا به میزانی برسد که افت حرارتی آزبست بتواند رخ بدهد.

 اسپری آزبست:

از سال1958 تا 1973 استفاده از اسپری حاوی 10 تا 30% آزبست در توری های نسوز، گوشه طاق ها و تزئین سر طاق دفاتر ساختمان ها و نیز استفاده از اسپری آزبست برای دکوراسیون و اهداف اکوستیکی متداول بوده است. فرسایش مواد اسپری شده به تنهایی ممکن است باعث خروج الیاف آزبست از ساختمان به درون هوا گردد اما همچنین ممکن است مواد فوق صدمه دیده، الیاف جابه جا شده و به خارج پراکنده شوند.

استفاده از اسپری آزبست نه تنها خطراتی را برای کاربران به وجود می آورد بلکه برای کارگران مجاور ساختمان، عابران و همسایگان نیز خطر ساز می باشد.

 

دریافت راهنمای بیماری های مرتبط با آزبست جهت آشنایی بیماران و خانواده ها
بازدید از این صفحه : 643 بار
کل بازديدکنندگان : 38513 نفر
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مركز آموزشي، پژوهشي، درماني سل و بيماريهاي ريوي(بيمارستان دكتر مسيح دانشوري) می باشد Copyright © 2014 Asbest.SBMU.AC.IR Allright Reserved